Zoukmusik!

Jag älskar verkligen Zouk.
Zouk är den skönaste och finaste mizik jag vet. Så känslosamma låtar.
Som bara handlar om kärlek.
Lugna och vackra. Jag gillar inte arembi eller hiphop eller a vanliga låtar som går på radio.

Är helt fast i mina Zouklåtar och även om jag kaaaan höra på "vanliga" era låtar nångång, så faller jag alltid tillbaks på mina.

Det är så synd att det inte är så känt med Zouk.
Fan. Mer zouk åt folket!
Jag skulle satt in låtar på min blogg om det gick. Och lägga till lyriker.
Fast då skulle ingen ändå förstå. Åååh kan inte alla bara förstå zouk och franska och creol så dom får höra.
För dom är grymt mycket vackrare på mitt språk.
Hahah. Får man säga så?..Näe.
Men det finns så fina uttryck som man inte kan översätta till svenska.
Och även om det skulle gå så skulle det inte låta lika fint av samma värde.
Fast så är det väl med de flesta språk..
Fast nej, det är inte ens det.
För jag har zouklåtar på andra creolspråk och förstår inte ett piss men dom är verkligen känsla ändå. Aja, det jag vill få sagt med den här bloggkvällen är inget speciellt. Hur mycket jag älskar my music och ingen fattar det eller pallar lyssna. Och det känns tråkigt. Förutom min pappa, mina farbröder, faster, kusiner. En dj från Haiti som jag brukar växla låtar med. Och vissa kompisar som jag lyckats konvertera över till zouk istället för arembi.
Emil t ex! Han förstår verkligen min känsla!

För dom som vill upptäcka Zouk och inte har nåt bättre för sig kan ni ladda ner dessa låtar som smakprov.

Princesse Lover - Mon Soleil
Abysse and Lino - La Nuit
Kaysha - Can U Sav Ft Teeyah
Bisso Na Bisso - L'anmou pa méchan

Man behööver faktiskt inte förstå vad det handlar om.
Det låter bara ljuvligt och exotiskt och annorlunda.
Sånt gillar jag. Big Up!

Sen vill jag också tipsa om en bra hemsida. NRJ Antilles.

http://www.nrjantilles.com/

Där ska man trycka på Martinique helst för den är bäst. Och sen på ECOUTE NRJ som betyder lyssna på NRJ. Radio alltså. Där kommer all slags musik, även vanliga låtar som man känner igen.

Sen måste ni gå in på http://www.soleiltv.com/ . Det är Web Tv med Zoukvideos från västindien.

Sen, sen sen! Heheh, näe där tog det slut. Vill inte vara för tjatig.
Men det skadar inte....

image91

Kommentarer

Kommentera mera:

Namn:
I'll be back

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback