min engelska ordbok

Jepp, det var ett tag sen jag "horde av mig".

Jag har mest strosat runt och forsokt hitta bettre jobb an cafejobb, jag har kuuunnat lemna in mitt cv. Men jag ventar po bettre tider. Iaf att det bettre jobbet ska hora av sig. Om inte, do kan jag borja senka mig. Men jag ar trott po att behova lemna deposit och vara tvungen att jobba po ett stelle och inte fo sluta om man inte gillar det. Bajs. Menmen. Nu eftersom jag forsoker efterstreva en higher level, so recker min balkan-engelska inte riktigt till.
Ja, jag loter som en rysk Agnieszka ner jag pratar, sooo...jag kende att jag behovde gora not ot det. So jag kopte en superbra dictionary-grej med allting i i pocketformat. Den ar mer synonymaktig och ler en hur man for konversationer, hur man pratar, hur man skriver, ah, hur man gor allt typ. Precis vad jag behovde! Kende mig jettestolt over mitt inkop, och kenner, for det gor jag fortfarande. =)

Jag kopte en Swahili phrasebook ockso, haha.
Den ar sot och liten och det stor lite allt mojligt i den. Leo tyckte det var lite onodigt att jag kopte den...tills han bleddrade i den och hittade en sida som handlade om mat. Do blev han helt till sig och borjade ropa ut sakerna som stod dar i. Han sog so glad ut. Hahah.

Soher let det:

CHAPATI!(hogt)

CHIPSIII!!(ennu hogre)

MAHINDI! ( ennu ennu hogre och gladare)

MISHKAKI! (hogst och gladast med versta smilet)

Hahahahah

Det var forsta gongen jag hort honom prata swahili. Och do tenkte jag, att det kanske inte var so dumt endo att kopa den boken.

Iallafall so gillar jag sprok och vill lera mig massa olika sprok...forutom engelska do, men jag er tvungen.

Jag har lagat bulgarisk mat hela veckan..eller a. Bara tvo grejer och jag er jettestolt. Alla i huset som smakat har gillat det. Fast Leo mest. Han har vart feett orolig over ifall non ska ta mer an vad jag bjudit dom po. Igor sa han efter att alla hade smakat: - Ah, du for ta in det der i rummet sen, med allvarlig rost.

Hahahah.

Dom seljer filodeg har nere po vor favoritaffer. Hos turkarna. Filodeg anvender man for att gora Banitsa.

Jag skulle legga in receptet her po bloggen, sa man, den er egentligen lite hemlig. Iaf mitt recept..Eftersom jag kopt swahiliboken so kan den nu fo komma till anvendning..huhuh..



5 mayai (egentligen 4 men jag tar 5)
5 kijiko yoghurt + 1 tsk soda bikarbonat i yoghurten
4 kijiko vetemjol
3 kijiko mafuta
nusu kilo fetaost
Filodeg, finns och kopa lite her och var, mest troligt po olika
"livs"-afferer, typ, Munirs livs. Monas livs, Bredengs livs. Bara afferen slutar po livs gor det nog bra.

Allt ska blandas forutom fetaosten som ska vara for sej.

Hell over lite mayai,yoghurt-smet over ett eller tvo blad filodeg, hell over lite ost och rulla ihop den. Legg i en liite "mafutad"glasform eller not att ha i ugnen. Och so holler man po so tills det ar slut po deg och mayaismet och ost. Man legger rullarna soder gulligt ihop som en laburint typ. Och nej! Jag glomde. Ta inte slut po all mayaismet for lite ska man hella over hela laburinten nar man er klar. Och ja, man moste ha mafuta annars blir det inge gott!
Tillaga den i ugnen po 175 grader celcius.

Good luck! Och jag hoppas att ni kommer att sega; - chakula kitamu sana, ner ni smakat.


Ae, asante for mig, nu ska jag go. Hahahaaa denher boken e soo bra!

Kommentarer
Postat av: kki

Verkligen intressant läsning!!! Vi skrattade o skrattade. Du kan verkligen få det låta så bra! Lite rättning på swahili: det ska vara 5 vijiko - pluralis du vet - när nåt börjar med ki- på singularis så blir det vi- på pluralis. Ska prova på Banitsareceptet till helgen...

2007-10-23 @ 22:20:57
Postat av: mamma

ibland undrar jag harnån av dina syskon tappat dig för jag har inte gjort det

2007-10-24 @ 20:40:59
Postat av: mamma

ibland undrar jag harnån av dina syskon tappat dig för jag har inte gjort det

2007-10-24 @ 20:41:54
Postat av: cookie

HAHA, mammas kommentar, bästa!

om jag hade vart äldre än dig hade det säkert vart jag som hade tappat dig, eftersom nån måste ha tappat mig...
eller..
nåt

2007-10-29 @ 19:10:23
URL: http://cookielainen.blogg.se

Kommentera mera:

Namn:
I'll be back

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback