Mattefinkan.

Varför äger inte jag ett skrivbord?

Jag kan inte sitta på min sängkant och räkna matte.
Då får jag ju ont i ryggen och måste lägga mig.
När jag lägger mig, ställer min hjärna in sig på sov-mode.
Då slutar det upp med att matteboken är min kudde, och jag vaknar upp av att
solen lyser in genom fönstret. + att lampan är tänd.
Kl är 10 timmar senare.

Äe. Jag behöver ett skrivbord för två veckor.
Och ett tomt rum, där jag bara har matteboken att fokusera på.
Ett mattefängelse, behöver jag.

Det ska liksom vara, vita väggar där, ett skrivbord.
En pinnstol.
Inge jävla mjuk sittdyna för att jag ska få det mjukare om baken.
Det ska vara obekvämt, fast bekvämt på sättet
att jag inte ska tycka att det är för bekvämt och börja slappa på grund av bekvämligheter.

Det ska nästan vara som ett punishment.
Tomt rum. Ett bord. En stol. En penna. Ett sudd.
Det får finnas en lucka där nån dimper ner ett block.
Och typ, ett knäckebröd 2 sek efter.

Sen blir det tyst igen, och jag sitter där i min ensamhet,
och lär mig det jag borde lärt mig för 2-3 år sedan.

"A, men gå och läs i skolan då"
Tänker såklart ni som redan kan och har det jätte-enkelt för er.

Ni FATtAR Ju InGEnTiNG!

Skriker jag då som en trotsig tonåring, och smäller i dörren bakom mig.

Aså vafan. Jag kan inte koncentrera mig i skolan heller.

Läsa "I Was Here - 94" inristat på min bänk.
Eller "Slå mig", på stolen vid bänken framför mig.
Lyssna på kritsh-kratsh-ljudet, blyerts mot papper från Duktiga Sara som läser matte B nu,
eftersom hon varit utbytesstudent en termin och hunnit
läsa maaassa annat och baaara behövde Matte B,
för det fick hon inte läsa under tiden som utbytesstudent.
Hon är jätteduktig och hon kan, bara det att ah, hon fick ju inte läsa det på skolan där borta.

Jag kommer vilja slå viktigpetter Magnus som sitter på slå mig-stolen,
bara för att han ställer jobbiga frågor till läraren,
som gör att min hjärna kommer ur koncentrations-mode
för att lyssna på lärarens ständiga prat om att

"Joo, om man haaar tree banAAner och äter upp EN banan så har man tvÅÅ bananer kvar"

Och varför är alla exemplerna i matteboken JÄÄÄÄTTEENKLA-fattar-ju-vem-som-helst
När "Lös talen själva" inte alls är jätte jätte-enkla-fattar-ju-vem-som-helst?

Äe, det här med matte är inte kul.
Men det handlar om diciplin.
Alltså måste jag dra mig själv i håret och bli arg på mig själv.

Och skrika till mig själv att jag ska FÖRSTÅ att FORMLER ÄR REGLER
OCH REGLER ÄR INTE TILL FÖR ATT BRYTAS,
DOM SKA FÖLJAS OCH JAG BÖR ICKE IFRÅGASÄTTA REGLERNA UTAN BARA GÖRA DOM!


Jag är inget mattesnille och vill jag diskutera varför pi är 3,14 eller vad det nu var,
så kan jag göra det på min fria tid när jag en gång
blir ett mattesnille och vill göra revolution och ändra hela mattesystemet.
Men nu finns redan dom här formlerna och det är dom jag ska följa!

Så, nu har jag fått ut det och skrivit det för mig själv.

Vänta, håller jag på att bli crazy?




Pascale Einstein

Kommentarer
Postat av: morfin

Haha, fan vilken skön bild <3

2008-06-05 @ 00:21:02
URL: http://morfint.blogg.se/

Kommentera mera:

Namn:
I'll be back

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback