Socfall/hemlösa.

Ok, i kvällens program ska vi prata om socall/hemlösa.

De kan vara så sjukt otacksamma ibland.
Och det är just det.

De tar inte emot den hjälp de faktiskt erbjuds av samhället.
Den hjälp som vååra skattepengar(*Ingmar, 62) delvis går till.

Jag drar inte alla hemlösa över en kam nu,
utan jag pratar bara om de som faktiskt gör såhär.

Jag är trött på alla äckliga, rasistiska idioter.
Nu var det Fatou, 15 på tbanan som fick en ond blick som tack
för att hon hjälpte socfallet med kassar som slank ur handen...
Dessutom tog flickan emot tanten när tbanan började åka, då hon höll på att ramla.

Inte fick hon ett tack inte.
Ingenting!
Men hon gjorde en god gärning.

Det här är nåt som händer hela tiden.
Nästa gång det händer mig, då ska jag
fan ta tillbaks det personen tappat och slänga det i marken igen.

Grejen är den..

Man hjälper ju automatiskt.
Det är ju som en reflex!
Tappar personen brevid en något, så hjälper man väl självklart till.
Det är nåt man är uppfostrad till.
Om inte det så har man väl lite empati åtminstone.

Man kan aldrig veta vem som är elak och vem som är det inte.
Så det är bara att fortsätta vara snäll.

Reser jag mig upp för en äldre person på tbanan eller bussen,
och den personen inte säger tack, eller ännu värre, inte tänker sätta sig
eftersom "jo däär hare ju suttit en neeeger, en innnvaaandrare!"
Är det värt att konfrontera personen då, eller ska man bara hålla tyst?


Själv har har svårt för att hålla tyst.
När kommer förändringen då?

Jag vet inte om jag kan säga att jag tror på karma.
Att något ont kommer hända dom bara för att de varit onda mig mig.
Jag tror nog mer på saker som ger direkt verkan!
SPEAK UP!


Kommentarer
Postat av: ARUSA

AASÅÅ ÅÅ, jag håller med dig! Jag avskyr när man ställer sig upp för någon gammal tant eller gubbe (oftast tant) för att de ska få en sittplats. Man vill bara vara snäll helt enkelt. Men NEJ! Istället tar de illa upp för att man har dömt de till "för gamla".

2008-11-02 @ 23:40:20
Postat av: Alina

Godnatt! :)

2008-11-02 @ 23:46:14
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Fatima

Akta dig för att skriva om hemlösa. Jag fick två långa inlägg av en aktiv "Rolf" om mitt ignoranta inlägg. Men jag håller med dig!

2008-11-03 @ 19:13:57
URL: http://hardknockliife.blogspot.com

Kommentera mera:

Namn:
I'll be back

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback