Kära KP.

Hej KP, jag har ett problem.
Jag kan inte svälja tabletter.

Det är det värsta jag vet.
Jag kan bara svälja ipren och alvedon.
Med mycket träning.
Men runda tabletter går verkligen inte.
Det är det värsta jag vet.

Och nu måste jag äta Malariatabletter.
Jaa ja jag vet.
Om jag får Malaria kommer jag må sämre än när jag har svårt
o svälja en tablett o då kanske jag måste svälja ännu mer tabletter SHIT.
Nu skrämmer jag upp mig själv ännu mer.

Ah, men jag är så jävla rädd för tabletter.
Vill bara att nån ska hålla om mig, vagga mig
i sin famn o säga att allt kommer bli bra.
Men det är det ingen som kommer göra.

Det har flera gånger hänt att runda tabletter fastnat i
min hals och jag legat på badrumsgolvet
helt utslagen o trott att jag ska dö.
Ah, skratta ni, men det är jättehemskt.
Det värsta jag vet.

Min mamma bad mig svälja en bulgarisk tablett förut.
(Ah, det var ju för att jag var sjuk inte bara sådär,
DO SKA ZVELJA PO EN GÅNK!)

Jag skojar inte när jag säger att den var stor som en brustablett.
Men jag tog mig mod o försökte, FASTÄN
jag hela tiden visste vad som skulle ske.

Och ah, där låg jag sen med tårar i ögena o väntade
tills tabletten skulle krympa i halsen aka tills jag skulle kvävas.
Fy.

Tillslut tog jag mig moden o åt knäckebröd.
Jag sa typ farväl i mitt huvud till alla o tänkte
att ah, nu är min tid kommen.

Men det gick tillslut, efter typ 25 min.

Nu börjar Afrikaresan närma sig.
Nio dagar kvar.
Och malariatabletterna jag ska ta e lika stora som min stortå typ.
Okej nu överdriver jag.
Men typ, som min pektå.
Och dom ba ligger där uppradade o ser helt osväljbara ut.
Hoitjobbigt.

Jag får nästan tårar när jag tänker på det.
Jag veet att mycket är psykiskt, o jag har försökt snappla av liksom.
Men de bara..går inte..
*Hihi, "snappla av", lägger in skämt i allvaret.

Fan..är det någon som fattar min måod?
Kan ni några bra mormorstips?

Min mamma tycker INTE om när man larvar sig.
O inte min pappa heller.
Dom blir typ sura. *Invandrarföräldrar som inte kan förstå

Hahah, Om min mamma hade hetat Bigitta då hade det vare andra böllar.
"Men liiilla linus mammas lite puttenutte guulleputte
kom ska jag göra kolv o mackaloner till dig
för du tycker inte om grytmaten vi lagar.

Hos oss då har man fått äta allt som SKA ätas!
O MAN GÖR SAKER FÖR ATT MAN MÅSTE!

Men det här med tabletter..det verkar aldrig ha funkat för mig.

Jag ska ringa och rådfråga ifall man kan krossa dessa täbletz.
Men jag måste ändå lära mig svälja dom på nåt sätt.
Det kanske bara krävs övning.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Kanske dutta någon typ av olja på dem så att de blir hala och slinker ner lättare? Lägg tabletten i munnen, ta en klunk vatten och luta huvudet bakåt, försök att inte tänka så mycket och bara svälj? (med reservation för eventuell vatten-hulkning).

2009-12-07 @ 21:33:53
Postat av: Anonym

varför visade du inte tabbl. för mama så hon kan se om det går att krossa

2009-12-07 @ 21:52:14
Postat av: Lola

usch stakare. I feel your pain. jag tog också malariatabletter innan jag åkte till Uganda i sommras..de va de värsta jag varit med om, hatade dom verkligen. önskar nästan jag hade fått malaria istället (höhö mabye not). men om du har tur så slipper du biverkningarna som jag fick. sömnlöshet, ångest, aa och lite sånt där shit!

2009-12-08 @ 02:30:16
URL: http://itsalolathing.blogspot.com/
Postat av: Fatima

Jag förstår precis. Jag hade grova problem förut. Mina föräldrar la t.om krossade tabletter i bröd för att jag skulle kunna svälja det, men det var inte så lyckat ju.



Min kille, fick jätte mycket problem av de där malariatabletterna. Han kunde inte sova och var svimfärdig i flera veckor även fast än han slutade. Fast det beror väl på vilka man tar och hur känslig man är. Jag hade inga problem... :)



Vad kul att ni ska åka iväg! :)

2009-12-09 @ 01:08:06
URL: http://foljfatima.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har tagit malariatabletter ett tiotal gånger och har aldrig haft några problem med dem! O känner inte heller nån annan som fått besvär.

2009-12-09 @ 12:00:24
Postat av: Fatima

Ok, men det är iallafall dokumenterat och står oftast på paketen.

2009-12-10 @ 06:13:19
URL: http://foljfatima.blogg.se/

Kommentera mera:

Namn:
I'll be back

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback