DEREVA!

Dereva är vår chafför.

Ordet Dereva kommer från engelskans driver, som ni kanske hör.

Iaf, Dereva heter egentligen Juma.

Men Leo o jag säger DEREVA, för de låter roligare.

I bilen brukar vi alltid ställa honom frågor,

för det är så roligt att höra hans förklaringar.


Dom e sådär att man ba..Ehhh, VA? o börjar asgarva.

Allt han säger e fett kul, men han fattar det inte själv.

Ah, men de kanske roligare o vara mä själv om man ska förstå..

Men jag kan ge några exempel.


..............


Leo frågade Dereva om fopollspelare tjänar bra i Tanzania.
Dereva svarar:
- "Näe inte så jättebra, men den som tjänar bra är målvakten,

för om dom inte betalar honom, han kommer släppa.
"


Jag frågar Dereva vad dom använder som blöja till småbarn.

Om dom använder bara tyg typ.
Dereva svarar: - "Dom tar gamla kangas(tyg) som dom klipper

o så får barnen ha de som urinkalsong."

HAHAH! URINKALSONG, de va typ de roligaste jag hört på länge.


Här i Tanzania har presidenten bestämt att alla invånare

måste gå o registrera sina mobilnummer.

Vi frågar Dereva vad anledningen är.
Dereva svarar: - "Det är för att, om man har varit med någon annans fru,
så ska inte mannen kunna ringa anonymt och hota."



Vi frågar ifall Dereva känner någon som kan vara hushållerska, typ laga bra mat.
Han säger att han känner någon som lagar jättebra mat.
Hon har lagat indisk mat osv.
Leos pappa frågar hur gammal kvinnan är.
Dereva svarar: - "Äee jag vet inte, brösten har fallit, så så ung är hon inte."

....Det går ett tag, o utan att någon av oss frågat, lägger han till...

- "Men jag har inte rört henne."


O aså. han är helt seriös när han pratar.
Inget är en grej.

 

 

 

Dereva passar på att vila lite i skuggan.

 

 

På restaurang o äter ugali.

Man blir typ alltid glad när man ser honom.

Ah, inte för att han någonsin pratat med mig personligen.

"Av respekt pratar man inte med någon annans kvinna" - Tänker väl han."

 

 

Jag har just upptäckt att han pratar rolig engelska.

Han lägger liksom till i i slutet på nästan alla ord.

"- Sidanganyiki - it minsi..dat hisi kleva!"

- Sa han när vi frågade vad något betyder.

 

Äe, Dereva han gillar vi.


Kommentarer
Postat av: elena

oo va jag skrattat-det va roligaste på länge..

2010-01-05 @ 22:32:14
Postat av: reban

ha haha ah!!!"jag har inte rört henne" ha aha

2010-01-06 @ 18:13:19
Postat av: reban

ha haha ah!!!"jag har inte rört henne" ha aha

2010-01-06 @ 18:13:44
Postat av: reban

ha ahaha " jag har inte rört henne ...."

2010-01-06 @ 18:15:31
Postat av: cookie

haha dereva.

haha alltså allt är så viktigt kring fruar och otrohet i tanzania haha

2010-01-06 @ 21:17:27
URL: http://cookielainen.blogg.se/
Postat av: Nicole

åh, vad komiskt, skriv mer!

2010-01-06 @ 23:04:37
Postat av: Lola

hahaha skrattade igenom hela inlägget. so funny! typiskt afrikanska män o deras schöna english

2010-01-11 @ 01:52:44
URL: http://lolag.blogg.se/

Kommentera mera:

Namn:
I'll be back

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback