Kongo, Goma.

Ok, detta är ett viktigt inlägg. 
 
Jag vet inte vilka, eller om alla här hört om vad som händer i världen. 
Det land jag tänker på nu är Kongo. 
 
Läs först dessa utdrag från Aftonbladet:
 

"Rebeller har intagit staden Goma i östra Kongo-Kinshasa.

I området finns en FN-styrka där svenskar ingår, men dessa ska enligt försvarsmakten vara utom fara."

"Svenskarna utom fara

I staden finns en FN-styrka där svenskar ingår, men enligt Försvarsmaktens presstjänst ska dessa vara utom fara, då de evakuerats till grannlandet Rwanda."

Den enda svensken som befinner sig i området just nu är majoren Mikael Carlson.
– Vi kan inte förmedla någon kontakt med honom just nu eftersom det är stökigt där nere, men han har berättat att han känner sig trygg där han befinner sig, uppger presstjänsten till Aftonbladet.

 

– "Vi har sett soldater röra sig helt lugnt runt vår camp. De har heller inte skjutit mot vare sig FN-personal eller civila, säger Mikael Carlson till hemsidan.

På frågan hur det känns att vara mitt i stridigheterna svarar majoren att han inte är orolig.

– Jag känner ingen oro för min egen situation. Som sagt vi är inte målet och hittills går allt lugnt till, säger han.

Ytterligare tre svenska officerare i landet. En är stationerad cirka en timmes flygresa norr om Goma och två längre söder över. Ingen av dem är i nuläget berörda av striderna. " 

 

 

 


Detta är alltså vad vi får läsa om i Aftonbladet.

Piuw.. vad skönt! Inga SVENSKAR är i fara! 

Nu kan alla svenskar pusta ut!

Skönt att ingen svensk är drabbad!

 

Aså jag mår rent ut sagt illa av att höra detta.
För vad fan, svensk, kongoles, rysk, vad i helvete som helst!
En människa är en människa.
Ett LIV!

 

Måste Sverige alltid skriva hur det har gått för alla svenskar?
Så himla vidrigt.
Jag förstår att man som anhörig vill veta vad som händer
om ens nära/kära är i ett annat land där det är oroligt osv.

MEN! De anhöriga, KOMMER att få reda på det. 

Jag hatar det där, vi och dom-känslan som tidningarna ger. 

Tänk på alla civila människor som dör varje dag i krig? 
Får vi veta allt i våra svenska tidningar? 
Svar nej. 

Vi får inte veta ett piss. 

 

Vad som blir en rubrik för oss är en hemsk verklighet för så många människor. 

Därför gillar jag inte att läsa nyheter.
Det ger mig inget.

 

Titta nu på denna video som en person lagt upp på Facebook.

http://www.facebook.com/photo.php?v=448992111824516

 

Ps. Ingen svensk är med i videon. 

Säg mig sedan att det inte berör. 
Äe, jag har verkligen inga ord för hur upprörd jag blir. 
Jag brukar inte uttala mig. 
Eller prata om hemska grejer.

Men detta kan jag inte bara låta glida förbi mig.


Kommentarer
Postat av: Jamelody

Det är sant det du skriver... Jag lärde mig för längesedan att inte läsa Aftonbladet eftersom jag tycker att tidningen är skit, rakt av. Så jag har i princip bojkottat AB. Läser hellre DN då jag tycker att artiklarna där oftast är mer "neutrala", men men media i allmänhet vinklar ju saker och ting lite hur som så jag antar att det egentligen inte spelar någon roll vilken man än läser! Idioti alltihop.

2012-11-23 @ 00:09:52
Postat av: Mika

Tack.

2012-11-23 @ 07:23:33
Postat av: louise

Tror dock inte Sverige är ensamma om detta. Alla västländska tidningar rapporterar först och främst ur sitt eget perspektiv - skulle tro att det samma gäller för resterande delar av världen.

2012-11-23 @ 09:35:54
Postat av: Anonym

Bra skrivet Pascale! Det är alltid så skeva vinklar i stormedia. Som att nyhetsvärdet ligger i att att sälja lösnummer, och det säljer bara om det finns en svenskanknytning.
Men om man vill ha bättre nyheter så kolla in Globalportalen, som jag jobbar med http://globalportalen.org/nyheter
Vi har skrivit en del om Goma http://globalportalen.org/nyheter/norra-kivu-strider-driver-m-nniskor-p-flykt

2012-11-23 @ 09:37:36
Postat av: Nicole

Oj Anonym = Nicole

2012-11-23 @ 09:38:16

Kommentera mera:

Namn:
I'll be back

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback