Mulatt.

Fick en kommentar på ett gammalt inlägg idag.
Och jag skulle gärna vilja ta upp det.

Eftersom det är en grej som jag tror ständigt kommer upp.
För oss mulatter.




Hur är det egentligen?
Hur känns det?
Ja..hur förväntar man sig att vi ska känna?

Känner man sig mer vit eller mer svart?
Jag känner mig lika mycket vit som svart.

Att jag växt upp med båda mina föräldrar kanske har nåt med det att göra.
Vi har aldrig haft det här snacket om huruvida man känner sig vit eller svart.

Mina föräldrar har både vita och svarta vänner
och man har inte umgåtts mer med den ena "sorten".

Jag har både mörka och ljusa kusiner.
Hahah, det är nåt som är ganska kul.
Ni vet Elsa, min kusin.
När vi säger att vi är kusiner, då blir folk sådär:

VA? Hon vita tjejen?!
Eller:..............eeh va? Är det DÄR din kusin, hon har ju värsta afropuffen?!

När jag sitter hemma hos min mormor och äter bulgarisk mat
och kollar på bulgarisk tv, då känner jag mig mer vit.

När jag är hemma och pappa ordnar spontanfester med afrikansk musik och trummor,
då jag dansar hejvilt med rumpan, då känner jag mig mer svart.

Nu när jag åker till Afrika,
då kommer man förmodligen se mig som en mzungo. (viting)
Men jag vet att jag kommer känna mig välkomnad.
Och det är huvudsaken.

Att man blir accepterad för den man är och inte för hur man ser ut.

Mest av allt känner jag mig som Pascale.
Inte som vit eller svart.

Att vara mixad mellan olika nationaliteter är ingenting nytt,
men något som växt på senare tid.
Det är inte många som är helt "renblodade".

Jag känner mig stolt över att vara mulatt.
Känner mig berikad på det sättet att jag har fler kulturer i mig.

Något som jag inte alltid tänker på, är att folk kan ta illa upp
när jag skojar om andra kulturer.

Skojar jag om vita - Då kan jag åka tillbaka till mitt hemland.

Skojar jag om svarta - Då låtsas vara någon jag inte är.

Man blir dömd för vilket som.

Jag känner inte att jag har fördomar mot varken vita eller svarta.
Då har jag gått emot inte bara mina föräldrar, utan även mig själv.

Jag tycker att man måste försöka avdramatisera
alla dessa uttryck som svart, vit, svartskalle, mulatt, blatte mm.
På ett sätt som inte känns så..sårande?

Om ni förstår var jag menar.

Och NU skojar jag inte.
Så som jag alltid annars brukar göra.

Jag kan inte hålla på och förklara mig i alla mina uttalanden här
för då hade det inte funnits nån mening ens med att jag har en blogg.

Den är till för att jag ska kunna skriva fritt vad jag känner.
Självklart kan jag inte alltid glädja alla med mina ord.

Men hur skulle världen se ut om man alltid
tänkte på vad alla andra skulle tyckt.
Då hade ingen vågat uttrycka sig.

Äe!
Med det sagt så tycker jag vi kan cål it a day.





Kommentarer
Postat av: Maggan

Palle, jag håller med dig till hundra procent! Det här dilemmat kan man råka ut för vare sig man är mulatt eller till och med helblatte som moi - men född och uppvuxen i Sverige.



Sen tycker jag att personen som kommenterade själv bjöd på egna fördomar.



Alla är så jävla känsliga för allting, att kunna skoja och sin egen och andras nationaliteter, hudfärger, hårfärg och religion är tycker jag att ha självdistans. Allt beror ju på hur man driver om det. Det är sjukt jobbigt att behöva etikettera sig själv hela jävla tiden - blatte, svenne, vit, svart? Så jävla onödiga ställningstaganden, man är lite av allt och alltid sig själv.



Rock one super dude =)

2009-11-04 @ 23:38:56
URL: http://itsma.blogspot.com
Postat av: cookie

oh, jag blir irriterad på ignorant people.

men det där gjorde du allt bra passe!

2009-11-04 @ 23:58:51
URL: http://cookielainen.blogg.se/
Postat av: Fatima

Väldigt bra skrivet! Jag håller med.. Men om jag ska vara helt ärlig så brukar jag känna mig mer svart än vit. Främst för att jag är upvuxen bland mina svarta släktingar mer än de vita men tror också att det har att göra med hur jag tänker/upplever att folk uppfattar mig, alltså som svart. Det är ju inte bra att låta andra personer definera en själv, but I cant help it. Men sen så tror jag inte att många svarta inte heller ser mig som svart eftersom att jag är halv vit. Och vice versa med vita personer. Vissa har ju väldigt svårt att förstå att man är halv svensk...



2009-11-05 @ 04:31:01
URL: http://foljfatima.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hej. Jag tycker om dig Pascale. Du har blivit en vacker människa var stolt över det. Och jag pratar inte om din yta utan ditt djup...Kram från svininfluensans högborg(din bror driver mig till vansinne....)

2009-11-05 @ 18:03:21
Postat av: mama

vi har försökt lära er att alla människor är lika värda, att krig och rasism är dåligt eller oacceptabelt, vi har försökt ge er bra själv förtroende,ni har mött rasism specielt Valter som har fått stå för sina syskon och jag är stolt över er alla fyra att ni är som ni är och att ni håller ihop-jag kan lugnt dö (tex)för ni har varandra ..men jag är så javla trött på all sånt skit svart-vit ,svensk-utländsk o o o kan ni tänka er alla som läser att en kvinna sa till mig ,,ha barn med en svart fy va äkligt,, -jag lät henne leva för det va på jobbet annars skulle jag...visa henne vems barn pratar hon om.Till alla barn från blandat äktenskap-det är inte lätt att va vit i sverige o va tillsammans med en svart man .folks instälning förstör förhålandet paret måste va mycket starka för att skita i dom onda..oj nu tog jag över pascales blogg

2009-11-05 @ 20:56:31
Postat av: cookie

haha ååh mamma!

2009-11-05 @ 23:17:12
URL: http://cookielainen.blogg.se/
Postat av: cookie

haha ååh mamma!

2009-11-05 @ 23:17:17
URL: http://cookielainen.blogg.se/
Postat av: Anonym

vad menar du -hahaåh mamma?

2009-11-07 @ 22:08:54
Postat av: Lola

mzungu haha, fönni. är du från uganda lr? :)

2009-11-09 @ 02:42:34
URL: http://itsalolathing.blogspot.com/
Postat av: Hanna

Mina barn är sk mulatter, jag är själv född och uppväxt i Sverige-ena föräldern svensk den andra från sydligare breddgrader, jag ser dock helt svensk ut.



Jag ser mina barn som svenskar, men vill framförallt att de endast ska ses som barn, och inte mulattbarn-jag har fått en hel del konstiga kommentarer, av människor från en rad olika länder, en kommentar jag geagerade starkt på var; är dina barn mulatter? Vaaa cooolt!!! Mulattbarn är så söta! Var kommer de ifrån? Det eeee såååå coooolt med afrohår.....denna kvinna är inte svensk själv.

Mina barn är inte bara barn utan mulattbarn/coola....alltså inte som alla andra, de är exotiska, kanske lite udda? Jag blir förbannad av sådana här kommentarer för det markerar att barn med en svart förälder bara är berättigad som just mulatt inte som barn.......jag gillar det inte.

Jag anser inte att färgen ska vara något man ens noterar eller funderar på, för färg är just färg och speglar inte en människas innersta. och vaddå var kommer mina barn ifrån? De kommer från Sverige, är svenskar med föräldrar som en har helt utländsk bakgrund och en vars ena förälder har utländsk bakgrund, varken mer eller mindre.

Jag uppskattar folk som inget säger, som ser mina barn som alla andra barn på lekplatsen.

2010-10-31 @ 06:43:45
Postat av: Hanna

Mina barn är sk mulatter, jag är själv född och uppväxt i Sverige-ena föräldern svensk den andra från sydligare breddgrader, jag ser dock helt svensk ut.



Jag ser mina barn som svenskar, men vill framförallt att de endast ska ses som barn, och inte mulattbarn-jag har fått en hel del konstiga kommentarer, av människor från en rad olika länder, en kommentar jag geagerade starkt på var; är dina barn mulatter? Vaaa cooolt!!! Mulattbarn är så söta! Var kommer de ifrån? Det eeee såååå coooolt med afrohår.....denna kvinna är inte svensk själv.

Mina barn är inte bara barn utan mulattbarn/coola....alltså inte som alla andra, de är exotiska, kanske lite udda? Jag blir förbannad av sådana här kommentarer för det markerar att barn med en svart förälder bara är berättigad som just mulatt inte som barn.......jag gillar det inte.

Jag anser inte att färgen ska vara något man ens noterar eller funderar på, för färg är just färg och speglar inte en människas innersta. och vaddå var kommer mina barn ifrån? De kommer från Sverige, är svenskar med föräldrar som en har helt utländsk bakgrund och en vars ena förälder har utländsk bakgrund, varken mer eller mindre.

Jag uppskattar folk som inget säger, som ser mina barn som alla andra barn på lekplatsen.

2010-10-31 @ 06:46:42
Postat av: felicia

Bra skrivet! ;)

Btw måste bara säga att du är galet vacker! :O avundsjuuk på dig!

2011-03-17 @ 17:27:37
URL: http://feliciamasalla.blogg.se/

Kommentera mera:

Namn:
I'll be back

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback